Spektrum Autyzmu należy do coraz częściej diagnozowanych zaburzeń neurorozwojowych. Według najnowszych danych amerykańskiego Centrum Kontroli i Prewencji Chorób (CDC), krajowy wskaźnik zdiagnozowanych dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu wynosi 1 na 36 dzieci. Statystyka ta opiera się na ocenie dokumentacji zdrowotnej i edukacyjnej 8-letnich dzieci w 11 stanach USA w 2020 roku [1]
[1] Źródło: Społeczny Raport na temat autyzmu CDC 2023 (Community Raport of Autism 2023)
W związku z powyższymi stale rosnącymi wskaźnikami należy zwrócić szczególną uwagę na proces wczesnego rozpoznawania symptomów, skuteczną diagnostykę oraz dostępność wsparcia.
Fakt, że normy rozwojowe są dość szerokie oraz występuje wiele zaburzeń i chorób, które mają objawy podobne do spektrum autyzmu, powoduje, iż pomimo coraz większej świadomości i upowszechniania wiedzy na temat spektrum autyzmu, pierwsze objawy nie zawsze są szybko i trafnie identyfikowane. Często czas postawienia właściwej diagnozy wydłuża się do wielu miesięcy a nawet lat. A w przypadku zaburzeń ze spektrum autyzmu wczesne wykrycie i podjęcie właściwych działań to szansa na uzyskanie specjalistycznej pomocy i różnorodnego wsparcia dla osoby zdiagnozowanej i jej najbliższych.
Niezwykle ważne jest zatem, aby do procesu diagnostycznego podchodzić kompleksowo i z dużą uważnością. W praktyce postawienie diagnozy to wieloetapowy proces różnicujący mający na celu rozpoznanie zaburzeń oraz poziomu funkcjonowania na wielu płaszczyznach.
W Fundacji Nie Tylko Autyzm proces diagnozy różnicowej dzieci i młodzieży prowadzony jest przez zespół doświadczonych i uważnych specjalistów, a jego efektem jest uzyskanie informacji:
Dzięki tak prowadzonemu procesowi diagnostycznemu mamy nadzieję wypełniać misję naszej Fundacji i umożliwiać dostęp do wczesnej, szybkiej i rzetelnej diagnostyki spektrum autyzmu, a osobom zdiagnozowanym i ich rodzinom umożliwiać podejmowanie świadomych wyborów oraz uzyskanie jak najszybszego kompleksowego wsparcia na drodze ze spektrum.
WIZYTA Z DZIECKIEM
Spotkanie rodziców z zespołem specjalistów diagnostów w skład którego wchodzą lekarz psychiatra, psycholog, neurologopeda. W trakcie spotkania zbierany jest wywiad z rodzicami – informacje dotyczące rozwoju oraz funkcjonowania dziecka. Podczas kiedy lekarz nadzorujący proces diagnostyczny przeprowadza wywiad z rodzicami, pozostali specjaliści w formie spontanicznej zabawy poznają dziecko, nawiązują z nim relację i prowadzą specjalistyczną obserwację. Na wizytę należy przynieść kopię posiadanej dokumentacji medycznej, psychologicznej oraz opinii specjalistów pracujących z dzieckiem. Do przeprowadzenia diagnozy niezbędne jest posiadanie aktualnego badania słuchu ( otoemisja akustyczna i tympanometria).
Czas trwania: 60 – 90 minut
WIZYTA Z DZIECKIEM
Spotkanie prowadzi certyfikowany diagnosta ADOS-2. W trakcie tej wizyty prowadzone jest badanie za pomocą narzędzia diagnostycznego ADOS-2, określanego jako złoty standard diagnostyczny, który z bardzo dużą rzetelnością pozwala opisać zachowania charakterystyczne dla zaburzeń ze spektrum autyzmu. Ich ocena na podstawie ściśle określonych kryteriów umożliwia określenie stopnia zaburzenia. Wizyta przebiega w atmosferze wspólnej zabawy, rozmowy oraz ciekawych zadań dostosowanych do wieku dziecka.
Czas trwania: 60 – 90 minut
WIZYTA Z DZIECKIEM
Spotkanie prowadzi diagnosta psycholog. W trakcie tej obserwacji prowadzone jest badanie za pomocą narzędzia diagnostycznego Stanfordzka Skala Inteligencji Bineta (nazywana również w skrócie Skalą Stanford Binet albo Stanford Binet IQ Test). Jest to indywidualny test inteligencji, pozwalający na precyzyjne określenie zdolności intelektualnych i szeroko rozumianego funkcjonowania poznawczego osoby badanej. Test Stanford Binet pozwala na zbadanie takich aspektów inteligencji/funkcjonowania poznawczego jak: wiedza, rozumowanie płynne, rozumowanie ilościowe, pamięć robocza, ,przetwarzanie wzrokowo-przestrzenne. Wizyta przebiega w atmosferze wspólnej zabawy, rozmowy oraz ciekawych zadań dostosowanych do wieku dziecka.
Czas trwania: 60 – 90 minut
WIZYTA BEZ DZIECKA
Zalecana jest obecność obojga rodziców. Lekarz psychiatra wraz z jednym ze specjalistów podsumowuje informacje zebrane podczas wszystkich spotkań i obserwacji wielospecjalistycznych oraz przekazuje postawioną na ich podstawie diagnozę. Jest to również czas na udzielenie odpowiedzi na pytania i wyjaśnienie wątpliwości rodziców.
Po zakończeniu procesu diagnozy rodzice otrzymują zaświadczenie lekarskie z rozpoznaniem zaburzenia oraz opinie specjalistyczne niezbędne do uzyskania orzeczeń, a tym samym uzyskania możliwości dofinansowań na terapię dziecka. Przekazywane są również wskazówki dotyczące zalecanej terapii.
Czas trwania: 60 – 90 minut
*W wyjątkowych sytuacjach lekarz może zdecydować o konieczności przeprowadzenia dodatkowego wywiadu medycznego lub kolejnego spotkania diagnostycznego co podwyższa koszt diagnozy.
** Kolejność obserwacji wielospecjalistycznych ( SPOTKANIE 2 I SPOTKANIE 3) jest przykładowa i może być zamienna.
*** DIAGNOZA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ – istnieje możliwość wykonania jeżeli będą takie wskazania. Spotkanie prowadzi diagnosta i terapeuta SI – obejmuje ono obserwację spontanicznej aktywności dziecka na sali terapeutycznej, ocenę rozwoju psychoruchowego, próby kliniczne, ocenę planowania motorycznego (praksji), Testy Południowo-Kalifornijskie (dzieci od 4 r.ż., bez innych niepełnosprawności uniemożliwiających ich wykonanie). Rodzice proszeni są również o wypełnienie Kwestionariusza Sensomotorycznego.
Czas trwania 60 – 90 minut
WIZYTA Z DZIECKIEM
Spotkanie rodziców z zespołem specjalistów diagnostów w skład którego wchodzą lekarz psychiatra, psycholog, neurologopeda. W trakcie spotkania zbierany jest wywiad z rodzicami – informacje dotyczące rozwoju oraz funkcjonowania dziecka. Podczas kiedy lekarz nadzorujący proces diagnostyczny przeprowadza wywiad z rodzicami, pozostali specjaliści w formie spontanicznej zabawy poznają dziecko, nawiązują z nim relację i prowadzą specjalistyczną obserwację. Na wizytę należy przynieść kopię posiadanej dokumentacji medycznej, psychologicznej oraz opinii specjalistów pracujących z dzieckiem. Do przeprowadzenia diagnozy niezbędne jest posiadanie aktualnego badania słuchu ( otoemisja akustyczna i tympanometria).
Czas trwania: 60 – 90 minut
WIZYTA Z DZIECKIEM
Spotkanie prowadzi certyfikowany diagnosta ADOS-2. W trakcie tej wizyty prowadzone jest badanie za pomocą narzędzia diagnostycznego ADOS-2, określanego jako złoty standard diagnostyczny, który z bardzo dużą rzetelnością pozwala opisać zachowania charakterystyczne dla zaburzeń ze spektrum autyzmu. Ich ocena na podstawie ściśle określonych kryteriów umożliwia określenie stopnia zaburzenia. Wizyta przebiega w atmosferze wspólnej zabawy, rozmowy oraz ciekawych zadań dostosowanych do wieku dziecka.
Czas trwania: 60 – 90 minut
WIZYTA Z DZIECKIEM
Spotkanie prowadzi diagnosta psycholog. W trakcie tej obserwacji prowadzone jest badanie za pomocą narzędzia diagnostycznego Stanfordzka Skala Inteligencji Bineta (nazywana również w skrócie Skalą Stanford Binet albo Stanford Binet IQ Test). Jest to indywidualny test inteligencji, pozwalający na precyzyjne określenie zdolności intelektualnych i szeroko rozumianego funkcjonowania poznawczego osoby badanej. Test Stanford Binet pozwala na zbadanie takich aspektów inteligencji/funkcjonowania poznawczego jak: wiedza, rozumowanie płynne, rozumowanie ilościowe, pamięć robocza, ,przetwarzanie wzrokowo-przestrzenne. Wizyta przebiega w atmosferze wspólnej zabawy, rozmowy oraz ciekawych zadań dostosowanych do wieku dziecka
Czas trwania: 60 – 90 minut
WIZYTA BEZ DZIECKA
Zalecana jest obecność obojga rodziców. Lekarz psychiatra wraz z jednym ze specjalistów podsumowuje informacje zebrane podczas wszystkich spotkań i obserwacji wielospecjalistycznych oraz przekazuje postawioną na ich podstawie diagnozę. Jest to również czas na udzielenie odpowiedzi na pytania i wyjaśnienie wątpliwości rodziców.
Po zakończeniu procesu diagnozy rodzice otrzymują zaświadczenie lekarskie z rozpoznaniem zaburzenia oraz opinie specjalistyczne niezbędne do uzyskania orzeczeń, a tym samym uzyskania możliwości dofinansowań na terapię dziecka. Przekazywane są również wskazówki dotyczące zalecanej terapii.
Czas trwania: 60 – 90 minut
*W wyjątkowych sytuacjach lekarz może zdecydować o konieczności przeprowadzenia dodatkowego wywiadu medycznego lub kolejnego spotkania diagnostycznego co podwyższa koszt diagnozy.
** Kolejność obserwacji wielospecjalistycznych ( SPOTKANIE 2 I SPOTKANIE 3) jest przykładowa i może być zamienna.
*** DIAGNOZA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ – istnieje możliwość wykonania jeżeli będą takie wskazania. Spotkanie prowadzi diagnosta i terapeuta SI – obejmuje ono obserwację spontanicznej aktywności dziecka na sali terapeutycznej, ocenę rozwoju psychoruchowego, próby kliniczne, ocenę planowania motorycznego (praksji), Testy Południowo-Kalifornijskie (dzieci od 4 r.ż., bez innych niepełnosprawności uniemożliwiających ich wykonanie). Rodzice proszeni są również o wypełnienie Kwestionariusza Sensomotorycznego.
Czas trwania 60 – 90 minut
WIZYTA Z DZIECKIEM
Spotkanie rodziców z zespołem specjalistów diagnostów w skład którego wchodzą lekarz psychiatra, psycholog, neurologopeda. W trakcie spotkania zbierany jest wywiad z rodzicami – informacje dotyczące rozwoju oraz funkcjonowania dziecka. Podczas kiedy lekarz nadzorujący proces diagnostyczny przeprowadza wywiad z rodzicami, pozostali specjaliści w formie spontanicznej zabawy poznają dziecko, nawiązują z nim relację i prowadzą specjalistyczną obserwację. Na wizytę należy przynieść kopię posiadanej dokumentacji medycznej, psychologicznej oraz opinii specjalistów pracujących z dzieckiem. Do przeprowadzenia diagnozy niezbędne jest posiadanie aktualnego badania słuchu ( otoemisja akustyczna i tympanometria).
Czas trwania: 60 – 90 minut
WIZYTA Z DZIECKIEM
Spotkanie prowadzi certyfikowany diagnosta ADOS-2. W trakcie tej wizyty prowadzone jest badanie za pomocą narzędzia diagnostycznego ADOS-2, określanego jako złoty standard diagnostyczny, który z bardzo dużą rzetelnością pozwala opisać zachowania charakterystyczne dla zaburzeń ze spektrum autyzmu. Ich ocena na podstawie ściśle określonych kryteriów umożliwia określenie stopnia zaburzenia. Wizyta przebiega w atmosferze wspólnej zabawy, rozmowy oraz ciekawych zadań dostosowanych do wieku dziecka.
Czas trwania: 60 – 90 minut
WIZYTA Z DZIECKIEM
Spotkanie prowadzi diagnosta psycholog. W trakcie tej obserwacji prowadzone jest badanie za pomocą narzędzia diagnostycznego Stanfordzka Skala Inteligencji Bineta (nazywana również w skrócie Skalą Stanford Binet albo Stanford Binet IQ Test). Jest to indywidualny test inteligencji, pozwalający na precyzyjne określenie zdolności intelektualnych i szeroko rozumianego funkcjonowania poznawczego osoby badanej. Test Stanford Binet pozwala na zbadanie takich aspektów inteligencji/funkcjonowania poznawczego jak: wiedza, rozumowanie płynne, rozumowanie ilościowe, pamięć robocza, ,przetwarzanie wzrokowo-przestrzenne. Wizyta przebiega w atmosferze wspólnej zabawy, rozmowy oraz ciekawych zadań dostosowanych do wieku dziecka.
Czas trwania: 60 – 90 minut
WIZYTA BEZ DZIECKA
Zalecana jest obecność obojga rodziców. Lekarz psychiatra wraz z jednym ze specjalistów podsumowuje informacje zebrane podczas wszystkich spotkań i obserwacji wielospecjalistycznych oraz przekazuje postawioną na ich podstawie diagnozę. Jest to również czas na udzielenie odpowiedzi na pytania i wyjaśnienie wątpliwości rodziców.
Po zakończeniu procesu diagnozy rodzice otrzymują zaświadczenie lekarskie z rozpoznaniem zaburzenia oraz opinie specjalistyczne niezbędne do uzyskania orzeczeń, a tym samym uzyskania możliwości dofinansowań na terapię dziecka. Przekazywane są również wskazówki dotyczące zalecanej terapii.
Czas trwania: 60 – 90 minut
*W wyjątkowych sytuacjach lekarz może zdecydować o konieczności przeprowadzenia dodatkowego wywiadu medycznego lub kolejnego spotkania diagnostycznego co podwyższa koszt diagnozy.
** Kolejność obserwacji wielospecjalistycznych ( SPOTKANIE 2 I SPOTKANIE 3) jest przykładowa i może być zamienna.
*** DIAGNOZA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ – istnieje możliwość wykonania jeżeli będą takie wskazania. Spotkanie prowadzi diagnosta i terapeuta SI – obejmuje ono obserwację spontanicznej aktywności dziecka na sali terapeutycznej, ocenę rozwoju psychoruchowego, próby kliniczne, ocenę planowania motorycznego (praksji), Testy Południowo-Kalifornijskie (dzieci od 4 r.ż., bez innych niepełnosprawności uniemożliwiających ich wykonanie). Rodzice proszeni są również o wypełnienie Kwestionariusza Sensomotorycznego.
Czas trwania 60 – 90 minut
Formularz zgłoszeniowy nie jest formularzem kontaktowym.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt na mail: fundacja@nietylkoautyzm.pl
Koszt całościowej diagnozy różnicowej wraz z przekazaniem dokumentacji wynosi 3000 zł.
Płatność całej kwoty na początku procesu diagnostycznego.