AUTYZM - DIAGNOZA RÓŻNICOWA DZIECI I MŁODZIEŻY

Dlaczego diagnoza RÓŻNICOWA DZIECI I MŁODZIEŻY jest ważna

Spektrum Autyzmu należy do coraz częściej diagnozowanych zaburzeń neurorozwojowych. Według najnowszych danych amerykańskiego Centrum Kontroli i Prewencji Chorób (CDC), krajowy wskaźnik zdiagnozowanych dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu wynosi 1 na 36 dzieci. Statystyka ta opiera się na ocenie dokumentacji zdrowotnej i edukacyjnej 8-letnich dzieci w 11 stanach USA w 2020 roku  [1]

[1]              Źródło: Społeczny Raport na temat autyzmu CDC 2023  (Community Raport of Autism 2023)

Kluczowa Rola Diagnostyki Autyzmu

W związku z powyższymi  stale rosnącymi wskaźnikami  należy zwrócić szczególną uwagę na proces wczesnego rozpoznawania symptomów, skuteczną diagnostykę oraz dostępność wsparcia.

Fakt, że normy rozwojowe są dość szerokie oraz występuje wiele zaburzeń i chorób, które mają objawy podobne do spektrum autyzmu, powoduje,  iż  pomimo coraz większej świadomości i upowszechniania wiedzy na temat spektrum autyzmu, pierwsze objawy nie zawsze są szybko i  trafnie identyfikowane. Często czas postawienia właściwej diagnozy wydłuża się do wielu miesięcy a nawet lat.  A w przypadku zaburzeń ze spektrum autyzmu wczesne wykrycie i podjęcie właściwych działań to szansa na uzyskanie specjalistycznej pomocy i  różnorodnego wsparcia dla osoby zdiagnozowanej i jej najbliższych.

Niezwykle ważne jest zatem, aby do procesu diagnostycznego podchodzić kompleksowo i z dużą uważnością. W praktyce postawienie diagnozy to wieloetapowy proces różnicujący mający na celu rozpoznanie zaburzeń oraz poziomu funkcjonowania na wielu płaszczyznach.

W Fundacji Nie Tylko Autyzm proces diagnozy różnicowej dzieci i młodzieży prowadzony jest przez zespół doświadczonych i uważnych specjalistów, a jego efektem jest uzyskanie informacji:

  • Czy osoba poddana diagnozie spełnia kryteria charakterystyczne dla Spektrum Autyzmu i innych zaburzeń/chorób psychicznych przy stwierdzeniu ich współwystępowania.
  • Jaka ścieżka wsparcia będzie najbardziej odpowiednia, jeśli zaburzenia ze Spektrum Autyzmu się potwierdzą.
  • Jakie dokumenty są potrzebne, aby otrzymać wsparcie/ dofinansowanie terapii.
  • Zaświadczenia lekarskie niezbędne do pozyskania wsparcia/ dofinansowania terapii jeżeli diagnoza spektrum autyzmu zostanie potwierdzona.

Dzięki tak prowadzonemu procesowi diagnostycznemu mamy nadzieję wypełniać misję naszej Fundacji i umożliwiać dostęp do wczesnej, szybkiej i rzetelnej diagnostyki spektrum autyzmu, a osobom zdiagnozowanym i ich rodzinom umożliwiać podejmowanie świadomych wyborów oraz uzyskanie jak najszybszego kompleksowego wsparcia na drodze ze spektrum.

Jak przebiega proces diagnozy

1. WYWIAD DIAGNOSTYCZNY

WIZYTA Z DZIECKIEM

Spotkanie rodziców z zespołem specjalistów diagnostów w skład którego wchodzą lekarz psychiatra, psycholog, neurologopeda. W trakcie spotkania zbierany jest wywiad z rodzicami –   informacje dotyczące rozwoju oraz funkcjonowania dziecka. Podczas kiedy lekarz nadzorujący proces diagnostyczny  przeprowadza wywiad z rodzicami, pozostali specjaliści w formie spontanicznej zabawy poznają dziecko, nawiązują z nim relację i prowadzą specjalistyczną obserwację. Na wizytę należy przynieść kopię posiadanej dokumentacji medycznej, psychologicznej oraz opinii specjalistów pracujących z dzieckiem. Do przeprowadzenia diagnozy niezbędne jest posiadanie aktualnego badania słuchu ( otoemisja akustyczna i tympanometria).

Czas trwania: 60 – 90 minut

2. OBSERWACJA DIAGNOSTYCZNA ADOS2

WIZYTA Z DZIECKIEM

Spotkanie prowadzi certyfikowany diagnosta ADOS-2. W trakcie tej wizyty prowadzone jest badanie za pomocą narzędzia diagnostycznego ADOS-2, określanego jako złoty standard diagnostyczny, który z bardzo dużą rzetelnością pozwala opisać zachowania charakterystyczne dla zaburzeń ze spektrum autyzmu. Ich ocena na podstawie ściśle określonych kryteriów umożliwia określenie stopnia zaburzenia. Wizyta przebiega w atmosferze wspólnej zabawy, rozmowy oraz ciekawych zadań dostosowanych do wieku dziecka.

 

Czas trwania: 60 – 90 minut

3. OBSERWACJA PSYCHOLOGICZNA

WIZYTA Z DZIECKIEM

Spotkanie prowadzi diagnosta psycholog. W trakcie tej obserwacji prowadzone jest badanie za pomocą narzędzia diagnostycznego Stanfordzka Skala Inteligencji Bineta (nazywana również w skrócie Skalą Stanford Binet albo Stanford Binet IQ Test). Jest to indywidualny test inteligencji, pozwalający na precyzyjne określenie zdolności intelektualnych i szeroko rozumianego funkcjonowania poznawczego osoby badanej. Test Stanford Binet pozwala na zbadanie takich aspektów inteligencji/funkcjonowania poznawczego jak: wiedza, rozumowanie płynne, rozumowanie ilościowe, pamięć robocza, ,przetwarzanie wzrokowo-przestrzenne. Wizyta przebiega w atmosferze wspólnej zabawy, rozmowy oraz ciekawych zadań dostosowanych do wieku dziecka.

 

Czas trwania: 60 – 90 minut

4. PRZEKAZANIE DIAGNOZY I OTRZYMANIE DOKUMENTÓW

WIZYTA BEZ DZIECKA

Zalecana jest obecność obojga rodziców. Lekarz psychiatra wraz z jednym ze specjalistów podsumowuje informacje zebrane podczas wszystkich spotkań i obserwacji wielospecjalistycznych oraz przekazuje postawioną na ich podstawie diagnozę. Jest to również czas na udzielenie odpowiedzi na pytania i wyjaśnienie wątpliwości rodziców.
Po zakończeniu procesu diagnozy rodzice otrzymują zaświadczenie lekarskie z rozpoznaniem zaburzenia oraz opinie specjalistyczne niezbędne do uzyskania orzeczeń, a tym samym uzyskania możliwości dofinansowań na terapię dziecka. Przekazywane są również wskazówki dotyczące zalecanej terapii.

 

Czas trwania: 60 – 90 minut

*W wyjątkowych sytuacjach lekarz może zdecydować o konieczności przeprowadzenia dodatkowego wywiadu medycznego lub kolejnego spotkania diagnostycznego co podwyższa koszt diagnozy.

** Kolejność obserwacji wielospecjalistycznych ( SPOTKANIE 2 I SPOTKANIE 3) jest przykładowa i może być zamienna.

 

*** DIAGNOZA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ – istnieje możliwość wykonania jeżeli będą takie wskazania. Spotkanie prowadzi diagnosta i terapeuta SI – obejmuje ono obserwację spontanicznej aktywności dziecka na sali terapeutycznej, ocenę rozwoju psychoruchowego, próby kliniczne, ocenę planowania motorycznego (praksji), Testy Południowo-Kalifornijskie (dzieci od 4 r.ż., bez innych niepełnosprawności uniemożliwiających ich wykonanie). Rodzice proszeni są również o wypełnienie Kwestionariusza Sensomotorycznego.

Czas trwania 60 – 90 minut

 

Jak przebiega proces diagnozy

1. WYWIAD DIAGNOSTYCZNY

WIZYTA Z DZIECKIEM

Spotkanie rodziców z zespołem specjalistów diagnostów w skład którego wchodzą lekarz psychiatra, psycholog, neurologopeda. W trakcie spotkania zbierany jest wywiad z rodzicami –   informacje dotyczące rozwoju oraz funkcjonowania dziecka. Podczas kiedy lekarz nadzorujący proces diagnostyczny  przeprowadza wywiad z rodzicami, pozostali specjaliści w formie spontanicznej zabawy poznają dziecko, nawiązują z nim relację i prowadzą specjalistyczną obserwację. Na wizytę należy przynieść kopię posiadanej dokumentacji medycznej, psychologicznej oraz opinii specjalistów pracujących z dzieckiem. Do przeprowadzenia diagnozy niezbędne jest posiadanie aktualnego badania słuchu ( otoemisja akustyczna i tympanometria).

 

Czas trwania: 60 – 90 minut

2. OBSERWACJA DIAGNOSTYCZNA ADOS2

WIZYTA Z DZIECKIEM

Spotkanie prowadzi certyfikowany diagnosta ADOS-2. W trakcie tej wizyty prowadzone jest badanie za pomocą narzędzia diagnostycznego ADOS-2, określanego jako złoty standard diagnostyczny, który z bardzo dużą rzetelnością pozwala opisać zachowania charakterystyczne dla zaburzeń ze spektrum autyzmu. Ich ocena na podstawie ściśle określonych kryteriów umożliwia określenie stopnia zaburzenia. Wizyta przebiega w atmosferze wspólnej zabawy, rozmowy oraz ciekawych zadań dostosowanych do wieku dziecka.

 

Czas trwania: 60 – 90 minut

3. OBSERWACJA PSYCHOLOGICZNA

WIZYTA Z DZIECKIEM

Spotkanie prowadzi diagnosta psycholog. W trakcie tej obserwacji prowadzone jest badanie za pomocą narzędzia diagnostycznego Stanfordzka Skala Inteligencji Bineta (nazywana również w skrócie Skalą Stanford Binet albo Stanford Binet IQ Test). Jest to indywidualny test inteligencji, pozwalający na precyzyjne określenie zdolności intelektualnych i szeroko rozumianego funkcjonowania poznawczego osoby badanej. Test Stanford Binet pozwala na zbadanie takich aspektów inteligencji/funkcjonowania poznawczego jak: wiedza, rozumowanie płynne, rozumowanie ilościowe, pamięć robocza, ,przetwarzanie wzrokowo-przestrzenne. Wizyta przebiega w atmosferze wspólnej zabawy, rozmowy oraz ciekawych zadań dostosowanych do wieku dziecka

 

Czas trwania: 60 – 90 minut

4. PRZEKAZANIE DIAGNOZY I OTRZYMANIE DOKUMENTÓW

WIZYTA BEZ DZIECKA

Zalecana jest obecność obojga rodziców. Lekarz psychiatra wraz z jednym ze specjalistów podsumowuje informacje zebrane podczas wszystkich spotkań i obserwacji wielospecjalistycznych oraz przekazuje postawioną na ich podstawie diagnozę. Jest to również czas na udzielenie odpowiedzi na pytania i wyjaśnienie wątpliwości rodziców.
Po zakończeniu procesu diagnozy rodzice otrzymują zaświadczenie lekarskie z rozpoznaniem zaburzenia oraz opinie specjalistyczne niezbędne do uzyskania orzeczeń, a tym samym uzyskania możliwości dofinansowań na terapię dziecka. Przekazywane są również wskazówki dotyczące zalecanej terapii.

 

Czas trwania: 60 – 90 minut

*W wyjątkowych sytuacjach lekarz może zdecydować o konieczności przeprowadzenia dodatkowego wywiadu medycznego lub kolejnego spotkania diagnostycznego co podwyższa koszt diagnozy.

** Kolejność obserwacji wielospecjalistycznych ( SPOTKANIE 2 I SPOTKANIE 3) jest przykładowa i może być zamienna.

 

*** DIAGNOZA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ – istnieje możliwość wykonania jeżeli będą takie wskazania. Spotkanie prowadzi diagnosta i terapeuta SI – obejmuje ono obserwację spontanicznej aktywności dziecka na sali terapeutycznej, ocenę rozwoju psychoruchowego, próby kliniczne, ocenę planowania motorycznego (praksji), Testy Południowo-Kalifornijskie (dzieci od 4 r.ż., bez innych niepełnosprawności uniemożliwiających ich wykonanie). Rodzice proszeni są również o wypełnienie Kwestionariusza Sensomotorycznego.

Czas trwania 60 – 90 minut

 

Jak przebiega proces diagnozy

1. WYWIAD DIAGNOSTYCZNY

WIZYTA Z DZIECKIEM

Spotkanie rodziców z zespołem specjalistów diagnostów w skład którego wchodzą lekarz psychiatra, psycholog, neurologopeda. W trakcie spotkania zbierany jest wywiad z rodzicami –   informacje dotyczące rozwoju oraz funkcjonowania dziecka. Podczas kiedy lekarz nadzorujący proces diagnostyczny  przeprowadza wywiad z rodzicami, pozostali specjaliści w formie spontanicznej zabawy poznają dziecko, nawiązują z nim relację i prowadzą specjalistyczną obserwację. Na wizytę należy przynieść kopię posiadanej dokumentacji medycznej, psychologicznej oraz opinii specjalistów pracujących z dzieckiem. Do przeprowadzenia diagnozy niezbędne jest posiadanie aktualnego badania słuchu ( otoemisja akustyczna i tympanometria).

 

Czas trwania: 60 – 90 minut

2. OBSERWACJA DIAGNOSTYCZNA ADOS2

WIZYTA Z DZIECKIEM

Spotkanie prowadzi certyfikowany diagnosta ADOS-2. W trakcie tej wizyty prowadzone jest badanie za pomocą narzędzia diagnostycznego ADOS-2, określanego jako złoty standard diagnostyczny, który z bardzo dużą rzetelnością pozwala opisać zachowania charakterystyczne dla zaburzeń ze spektrum autyzmu. Ich ocena na podstawie ściśle określonych kryteriów umożliwia określenie stopnia zaburzenia. Wizyta przebiega w atmosferze wspólnej zabawy, rozmowy oraz ciekawych zadań dostosowanych do wieku dziecka.

 

Czas trwania: 60 – 90 minut

3. OBSERWACJA PSYCHOLOGICZNA

WIZYTA Z DZIECKIEM

Spotkanie prowadzi diagnosta psycholog. W trakcie tej obserwacji prowadzone jest badanie za pomocą narzędzia diagnostycznego Stanfordzka Skala Inteligencji Bineta (nazywana również w skrócie Skalą Stanford Binet albo Stanford Binet IQ Test). Jest to indywidualny test inteligencji, pozwalający na precyzyjne określenie zdolności intelektualnych i szeroko rozumianego funkcjonowania poznawczego osoby badanej. Test Stanford Binet pozwala na zbadanie takich aspektów inteligencji/funkcjonowania poznawczego jak: wiedza, rozumowanie płynne, rozumowanie ilościowe, pamięć robocza, ,przetwarzanie wzrokowo-przestrzenne. Wizyta przebiega w atmosferze wspólnej zabawy, rozmowy oraz ciekawych zadań dostosowanych do wieku dziecka.

 

Czas trwania: 60 – 90 minut

4. PRZEKAZANIE DIAGNOZY I OTRZYMANIE DOKUMENTÓW

WIZYTA BEZ DZIECKA

Zalecana jest obecność obojga rodziców. Lekarz psychiatra wraz z jednym ze specjalistów podsumowuje informacje zebrane podczas wszystkich spotkań i obserwacji wielospecjalistycznych oraz przekazuje postawioną na ich podstawie diagnozę. Jest to również czas na udzielenie odpowiedzi na pytania i wyjaśnienie wątpliwości rodziców.
Po zakończeniu procesu diagnozy rodzice otrzymują zaświadczenie lekarskie z rozpoznaniem zaburzenia oraz opinie specjalistyczne niezbędne do uzyskania orzeczeń, a tym samym uzyskania możliwości dofinansowań na terapię dziecka. Przekazywane są również wskazówki dotyczące zalecanej terapii.

 

Czas trwania: 60 – 90 minut

*W wyjątkowych sytuacjach lekarz może zdecydować o konieczności przeprowadzenia dodatkowego wywiadu medycznego lub kolejnego spotkania diagnostycznego co podwyższa koszt diagnozy.

** Kolejność obserwacji wielospecjalistycznych ( SPOTKANIE 2 I SPOTKANIE 3) jest przykładowa i może być zamienna.

 

*** DIAGNOZA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ – istnieje możliwość wykonania jeżeli będą takie wskazania. Spotkanie prowadzi diagnosta i terapeuta SI – obejmuje ono obserwację spontanicznej aktywności dziecka na sali terapeutycznej, ocenę rozwoju psychoruchowego, próby kliniczne, ocenę planowania motorycznego (praksji), Testy Południowo-Kalifornijskie (dzieci od 4 r.ż., bez innych niepełnosprawności uniemożliwiających ich wykonanie). Rodzice proszeni są również o wypełnienie Kwestionariusza Sensomotorycznego.

Czas trwania 60 – 90 minut

 

ZESPÓŁ DIAGNOSTYCZNY
  • Agnieszka Jarząbek – Cudo – lekarz specjalista psychiatra dzieci i młodzieży
  • Danuta Podstawka – psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży
  • Katarzyna Chróścik – neurologopeda, diagnosta ADOS-2

 

Lekarz Specjalista Agnieszka Jarząbek – Cudo

Jestem lekarką specjalistą psychiatrii dzieci i młodzieży. Swoje pierwsze spotkanie z autyzmem zawdzięczam koleżance z liceum, która wolantaryjnie pomagała pewnej mamie chłopca z autyzmem i zabierała mnie ze sobą na te spotkania. Tak poznałam niezłomną mamę -p. Monikę i niesamowitego chłopca Bartusia, którym wiele zawdzięczam jeśli chodzi o udział w terapii i pierwsze zapoznanie z tematem. W trakcie specjalizacji zdobywałam doświadczenie zawodowe pracując w Klinikach Instytutu Psychiatrii i Neurologii m.in. w Poradni dla Osób z Autyzmem i ich Rodzin, Klinice Psychiatrii Wieku Rozwojowego Dziecięcego Szpitala Klinicznego w Warszawie oraz Oddziale Psychiatrii Dziecięcej Mazowieckiego Centrum Neuropsychiatrii w Józefowie oraz w Oddziale terapii całościowych zaburzeń rozwojowych Szpitala Mazowieckiego w Garwolinie. Od 2015r. pracuję w poradniach specjalistycznych diagnozując autyzm z uwzględnieniem diagnozy różnicowej i diagnozy chorób współistniejących, samodzielnie oraz w zespołach diagnostycznych.

Psychiatra dzieci i młodzieży

Psycholog, dr nauk o zdrowiu Danuta Podstawka

Jestem psychologiem i psychoterapeutą, specjalizującym się w pracy z dziećmi i młodzieżą. Ukończyłam psychologię na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, a także czteroletni kurs specjalizacyjny z psychoterapii dzieci i młodzieży realizowany przez Centrum CBT w Warszawie. Ukończyłam również studia doktoranckie na Wydziale Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, uzyskując tytuł doktora nauk o zdrowiu. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywałam pracując w Zespole Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych Powiatu Warszawskiego Zachodniego oraz odbywając staż na Oddziale Psychiatrii Wieku Rozwojowego w Warszawie. Regularnie doskonalę swoje umiejętności, uczestnicząc w specjalistycznych szkoleniach, takich jak m.in.: Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach, Terapia poznawczo-behawioralna dzieci i młodzieży oraz Praktyczny aspekt terapii poznawczo-behawioralnej w pracy terapeutycznej z dziećmi z zaburzeniami ze spectrum autyzmu. Ukończyłam szkolenia z zastosowania testu Pep-3 Pl, testu Stanford Binet 5, oraz testu IDS-P. Moim celem jest wspieranie pacjentów w pokonywaniu trudności i dążeniu do lepszego samopoczucia oraz wspólne odkrywanie ich mocnych stron i zasobów.

Psychoterapeuta dzieci i młodzieży

Neurologopeda mgr Katarzyna Chróścik

Jestem neurologopedką specjalizującą się w pracy z osobami w spektrum autyzmu. Ukończyłam studia logopedyczne i neurologopedyczne na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, pod przewodnictwem wspaniałych mentorów i założycieli kolebki logopedii w Polsce. Od samego początku zafascynowana byłam komunikacją i tematyką spektrum autyzmu, z tego też zakresu w 2000 roku napisałam pracę magisterską pod naukowym kierunkiem prof. Stanisława Grabiasa. Swoje doświadczenie zdobywałam m.in. odbywając praktyki i wolontariat na Oddziale Rehabilitacji Neurologicznej w Szpitalu Neuropsychiatrycznym w Lublinie. Ukończyłam szereg szkoleń i kursów z zakresu spektrum autyzmu, zarówno w Polsce jak i za granicą m.in. The Son Rise Program® Start – Up w ATCA®, USA; The Son Rise Program® In – Person New Frontiers w ATCA®, USA; Kurs 1 stopnia metody HANDLE- Holistic Approach to Neuro-Development and Learning Efficiency. Na co dzień prowadzę praktykę neurologopedyczną – Centrum Diagnozy i Wspomagania Rozwoju Dziecka NeuroDots, w której skupiam się na wielotorowej i wielospecjalistycznej niedyrektywnej terapii mowy i komunikacji, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji wspomaganej RPM, z której podstaw szkoliła mnie Tracy Kedar; USA. Ukończyłam również szkolenia z wczesnej diagnostyki autyzmu Narzędziem M-CHAT – R/F oraz wykorzystywania narzędzia ADOS-2 (Autism Diagnostic Observation Schedule 2nd Edition) w praktyce klinicznej i jestem certyfikowanym diagnostą ADOS2 w wielospecjalistycznym zespole diagnostycznym. Moją pasją jest poszukiwanie, wyzwalanie i wzmacnianie różnorodnych potencjałów osób w spektrum autyzmu oraz udzielanie im niezbędnego wsparcia.

Diagnosta ADOS-2

Formularz zgłoszeniowy

Formularz zgłoszeniowy nie jest formularzem kontaktowym.

W przypadku pytań, prosimy o kontakt na mail: fundacja@nietylkoautyzm.pl

12 + 13 =

Jak zapisać się na diagnozę

  1. Wypełnij formularz on-line.
  2. Czekaj na kontakt.
  3. Po wysłaniu formularza prosimy o oczekiwanie na otrzymanie propozycji rezerwacji wizyt e-mailem.

Koszt całościowej diagnozy różnicowej wraz z przekazaniem dokumentacji wynosi 3000 zł.

Płatność całej kwoty na początku procesu diagnostycznego.